Gambiaanse klederdracht

Zodra de laatste close-harmony klanken van het vrouwenkoor Njoy waren weggestorven, gingen we weer richting het podium voor de molen. Na enige tijd wachten nam Lamin Kuyateh plaats op een stoel, zijn kora zette hij op zijn schoot. Kuyateh was uitgedost in Gambiaanse klederdracht. Hij droeg een bedrukt geel hoofddeksel, dat een beetje aan een fez deed denken. Over zijn lange, zwarte kaftan droeg hij een gele omslagdoek, met dezelfde bedrukking als zijn hoed. Aan de boord van zijn mouwen was een brede stook van dezelfde gele stof als zijn hoed te vinden. Onder deze indrukwekkende kledij droeg hij burgerlijke, oer-Hollandse zwarte lederen schoenen. Toch leuk, die details. Normaal gesproken zou het me niet eens zijn opgevallen, maar ik zag het toevallig toen hij langs kwam lopen. Hij had duidelijk tijd in zijn kleding gestoken, alles zag er erg verzorgd uit. Kuyateh had er duidelijk moeite voor gedaan om zijn Gambiaanse achtergrond uit te dragen voor dit evenement, wat ik erg kan waarderen. Zijn kleding was echter niet het enige opvallende aan deze man, zijn muziekinstrument trok ook erg mijn aandacht.

De Kora

De kora is een snaarinstrument, en deed mij qua uiterlijk een beetje aan een luit denken. Over een halve kalebas is een huid gespannen, en het instrument heeft een lange steel. Vanaf de onderkant van de kalebas tot aan de bovenkant van de houten steel zijn vele draden gespannen. Hieronder staat een schematische tekening van een kora, met de namen van de verschillende onderdelen van dit instrument. Het doorsnee kora telt 21 snaren. Een hele handvol dus om deze allemaal te bespelen.

Kora

De kora van Lamin Kuyateh was versierd met metalen sierspijkers, die met grote cirkels de ronde vorm van het instrument benadrukten en met de sterren aan de zijkant een speels accent gaven. Bij de onderstaande foto heb ik ter verduidelijking van het patroon in sierspijkers de achtergrond donkerder gemaakt, en de voorgrond iets helderder. Zoals te zien is zijn de sierspijkers niet keurig recht naast elkaar geplaatst, wat het gebruik van natuurlijke materialen meer naar voren brengt. De sierspijkers zijn, zo lijkt het, aangebracht om de huid die over de kalebas is gespannen vast te zetten. Door de spanning is het logisch dat de sierspijkers niet precies in keurige rijen zijn vastgezet. Eerlijk gezegd vind ik het zo ook mooier, het geeft een speels accent, maar ziet er toch nog verzorgd uit. Er is duidelijk veel werk aan dit instrument besteed. Door de kleuren, de kalebas en de sierspijkers krijgt het instrument een duidelijk Afrikaans uiterlijk.