janmac.nl/Janmac/galerie.html

 
 

Onderstaande schilderijen zijn tot stand gekomen in de maanden juni, juli en augustus 2017. Het meeste werk is geschilderd met paletmes waardoor een dikke verflaag ontstond. De indrukken zijn ontstaan na het per fiets doorkruisen van onze mooie Achterhoek en het grensgebied in Duitsland.

 

Welkom bij mijn online galerie

Over Janmac:


Janmac, oftewel Jan Verheijen is gepensioneerd kunstdocent.

Na een onderwijzersopleiding volgde de avondacademie in Arnhem waar in 1979 de eerstegraads bevoegheid werd behaald voor het geven van lessen in handenarbeid en kunst-geschiedenis.

Eveneens in het bezit van een akte tekenen en van de opleiding CKV- coördinator voegde ik op mijn school de vakken handenarbeid en tekenen samen tot Beeldende Vorming. Voor CKV en Beeldende Vorming maakte ik een eigen lesmethode.


Vanaf 2010 houd ik me bezig met portretschilderen. De laatste tijd schilder ik echter ook koeien.

De hier getoonde schilderijen zijn alle vrij werk.

Voor een portret in opdracht kom ik bij u thuis om voor dit doel een serie foto’s te maken.


Prijzen op aanvraag

Over mijn werk schreef ik ooit het volgende:


Een koe is ook maar een mens


In de periode waarin de niet-bevoorrechten, de werkenden dus, zich wijdden aan vakan-tiegenoegens zocht ik nieuwe inspiratie voor mijn schilderijen. Tijdens een mooie fietstocht langs de Bocholter Aa, een bekend water in onze contreien, passeerde ik een tros koeien, badend in de zon en in deze Duitse rivier. Gecharmeerd door de schilderachtige aanblik van de ongediplomeerde en flink uit de kluiten gewassen pootjebaders trok ik mijn camera te voorschijn en legde een aantal momenten vast voor later. Ik zag mezelf tot dan toe uitsluitend als portretschilder, maar koeien...


Een grote groep Duitse scholieren, gezeten in vierpersoons-kano’s probeerde weinig succesvol met de stroom mee te peddelen en ook zij veroorzaakten zeer fotogenieke beelden. Fotograferen van onbekende kinderen leek me echter niet raadzaam. De wijze waarop sommigen er in het geheel niet in slaagden dezelfde richting uit te bewegen, bood genoeg stof voor visueel interessant materiaal. Ik ken echter mijn manieren en beperkte me tot het koevolk.


Na een Bocholts Italiaans ijsje keerde ik via dezelfde weg terug en daarbij begegnete ik het scholierenstel weer, nu gezeten op Fahrräder en in de richting waar ik net vandaan kwam. Zij leken er wonderwel allemaal in geslaagd de bootjes op het gewenste eindpunt af te leveren. 

Mijn koe-foto-modellen sjokten keurig achter elkaar over wat ik maar even de uiterwaar-den noem, richting hun melkstal en vermoedelijk nachtelijk onderkomen. Vreemd genoeg geheel zonder dompteur, slimme beesten! Nog dezelfde avond bekeek ik op mijn Mac de beelden van deze mini-safari en koos hieruit een opmerkelijk tafereel om in de erop volgende weken in olieverf vast te leggen.


Bij een volgende ‘buitenlandse’ expeditie poseerden, niet ver verwijderd van het eerste stel weer enkele, nu zwartwitte melkkoeien en een kudde schapen. Deze foto's leidden weer tot een picturale uitspatting en ik kreeg de smaak van het schilderen van wilde beesten helemaal te pakken. Het ‘Puttertje’ hiernaast is al van vroegere datum, maar ik voltooide het pas afgelopen maand.


Een nieuw fietstochtje, ditmaal in onze eigen rurale Achterhoek, leverde eveneens veel materiaal op, zoals een grote verzameling Blondes d’Aquitaine koeien die me verbaasd aanstaarden in een vrijwel volmaakt geordende compositie.


Koeien willen graag aandacht heb ik gemerkt, momenteel schilder ik echter een mannelijk exemplaar van het ras Schotse Hooglander dat me zo woest aanstaarde dat ik betwijfelde of het wel veilig genoeg was aan deze zijde van het schrikdraad. Het resultaat van deze ontmoeting is hopelijk binnenkort eveneens in olieverf op groot formaat te zien. Ondertussen krijg ik steeds meer bewondering voor Paulus Potter, die zelfs een stier, in gezelschap van diens vriendin, verloofde dan wel echtgenote reusachtig groot (235,5 x 339 cm.!) wist vast te leggen.



Veel plezier beleef ik ook aan het eigenhandig fabriceren van baklijsten in vurenhout. Omdat het meeste schilderwerk met een paletmes tot stand komt, is er sprake van een langdurige droogtijd en die kom ik dan deels zagend en schurend door. Benieuwd naar het hele plaatje voorzie ik enkele dagen later echter al de nog onopgedroogde doeken van een omlijsting. Al het werk dat je hier ziet, was bij het fotograferen dus nog geheel onverantwoord nat. Ben een ongeduldig mannetje namelijk. Een schilder is ook maar een mens.

Koeien bij de Bocholter Aa; 150 x 50 cm.

Koeien bij Anholt; 150 x 50 cm.

Schapen bij Isselburg; 150 x 50 cm.

Koeien bij Etten; 150 x 50 cm.

Puttertje; 50 x 150 cm.


Naar C. Fabritius

Koei; 80 x 80 cm.

Schotse Hooglander; 80 x 80 cm.

Henk Haverhoek; 80 x 80 cm.

Af en toe grijp ik weer terug naar mijn voorkeur voor portretten.

Je ziet hier hier olieverfimpressies van Henk Haverhoek, jazz-bassist en van zangeres Manon Nijenhuis.

De inspiratie hiervoor ontleende ik aan een concert dat zij gaven als lid van het Hein de Jong kwintet op 8 maart 2018 voor Doejazz

in zaal ‘de Kruisberg’ te Doetinchem.

`

Op nog geen 600 meter van mijn atelier ontdekte ik een vijftal ‘Ladies from Hereford.’ Tweeluik 170 x 85 cm. Olieverf op doek

Manon Nijenhuis; 80 x 80 cm.