maandag 15 mei 2017

 
 

De dynamiek van het werk heeft vanwege de virtuoze penseelvoering en de bizarre onderwerpkeuze mijn grote bewondering en ik heb dan ook uren met enthousiasme van schilderij naar schilderij gesjokt, onderwijl alles minutieus met camera vastleggend.

Jongste dochter, ‘getuige deskundige’, meende mijn fotografische bedrijvigheid zelfs op haar iPhone te moeten vastleggen.


Zelden heb ik zo’n groot aantal absurde en soms lachlust opwekkende, maar ook dramatische en expressieve beelden opgeslurpt, waarbij Grützke’s meesterschap me af en toe geheel sprakeloos maakte.

Om zoveel mogelijk in me op te kunnen nemen, legde ik ook veel extra details vast, teneinde van deze grootheid zoveel mogelijk te kunnen leren. Mede vanwege de dertigjarige ‘verjaardag’ van het .gifje kon ik het natuurlijk ook weer niet laten een van de meeste dynamische beelden van de tentoonstelling virtueel om te zetten in echte beweging. (klik hiervoor op de foto rechts)


Net als de maniëristen trekt Grützke zich af en toe niets aan van de wetten van de perspectief of die van groot en klein in de door hem geschilderde ruimten. Het is theater waar we naar kijken en een werkelijkheid die zich alleen maar in zijn hoofd kan hebben afgespeeld. Gelukkig zijn die fantasieën voor ons toeschouwers haarfijn in beeld gebracht. Het is overdaad aan menselijke beweging, zoals te zien in schilderijen van zijn landgenoot Lovis Corinth die overleed twaalf jaar voor de geboorte van zijn ‘opvolger’. Grützke spot net als Corinth met alles wat naar abstractie neigt en hoewel hij niet in een bepaalde stijlhoek geduwd wil worden, verkeert hij in museum More in goed gezelschap tussen de meer ingetogen Nederlandse figuratieven als Carel Willink, Raoul Hynkes, Pyke Koch, en Co Westerik, om maar enkele vakgenoten te noemen. Van hen wordt op de begane grond van museum More het werk getoond, in al even mooi gedempt licht als in de bovenzalen.

Het is niet oneerbiedig bedoeld, maar verhalend doen de schilderijen me ergens ook denken aan die van Norman Rockwell en Albert Dorne, de Amerikaanse illustratoren die halverwege de vorige eeuw de Famous Artists School oprichtten. Deze puriteinse Amerikanen zouden zich echter een hoedje schrikken van zoveel blotigheid.


Helaas is Johannes Grützke twee dagen nadat ik dit schreef, op 17 mei overleden. Wie zijn schilderkunst-theater nog wil bewonderen moet er snel bij zijn. Tot en met 11 juni 2017 in Museum More te Gorssel.